نکات ایمنی کار برای کارگران ساختمانی

  یکی از کارها و عملیات‌های مهم در ساخت و ساز های ساختمانی، کار در ارتفاع است. این کار قطعا با حوادث و خطراتی همراه خواهد بود که برای جلوگیری از آن کافیست علاوه بر رعایت نکات ایمنی و فراهم کردن محیط کاری ایمن آموزش‌های لازم و مناسب نیز به کارگران داده شود. در این مطلب قصد داریم برخی از نکات ایمنی هنگام کار برای کارگران ساختمانی را بیان کنیم.

جلوگیری از سقوط کارگران ساختمانی در ارتفاع

جلوگیری از سقوط کارگران ساختمانی در ارتفاع به منظور داشتن ایمنی لازم در کار و جلوگیری از سقوط کارگران ساختمانی در ارتفاع باید محل کار به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد؛ همچنین اقدامات مورد نیاز برای ایمن‌سازی محیط و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز انجام شود. آنالیز محیط مورد نظر و رعایت تمام موارد ایمنی می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از خطرات مخصوصا سقوط کارگران در ارتفاع داشته باشد. به‌طور کلی موارد مختلفی است که رعایت و به کارگیری آن‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود برخی از این موارد از این قرار است: استفاده از کلاه ایمنی کلاه ایمنی یکی از تجهیزات ایمن و مهم است که کارگران به منظور محافظت از سر و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از آن استفاده می‌کنند.

هارنس ایمنی کار در ارتفاع

تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع

کلاه ایمنی کار در ارتفاع

کلاه‌های ایمنی با توجه به کاربردی که دارند باید به گونه‌ای طراحی شوند که مقاومت بالایی در برابر ضربه یا… داشته باشد. نکته قابل توجه در رابطه با این کلاه‌ها که مخصوص کارگران خواهد بود که معمولا در ارتفاع قرار دارند این است که دارای لبه نیستند تا کارگران دید کافی به اطراف داشته باشند.

هارنس ایمنی کار در ارتفاع

استفاده از کمربند ایمنی یکی دیگر از تجهیزاتی که استفاده از آن برای کارگرانی که در ارتفاع مشغول به کار هستند ضروری و مهم خواهد بود کمربند ایمنی است. در واقع استفاده از کمربند ایمنی در ارتفاع و مکان‌های ناهموار می‌تواند از خطراتی مثل سقوط کارگران جلوگیری کند. کمربندهای ایمنی از جنس الیاف مصنوعی و طبیعی است و به خوبی ناحیه کمر را پوشش خواهد داد. استفاده از هارنس از دیگر تجهیزات ایمنی که هنگار کار در ارتفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به هارنس اشاره کرد. هارنس نیز همانند کمربند ایمنی عمل می‌کند اما نسبت به آن‌ها ایمنی بیشتری دارد و به جهت حفظ سلامت کارگران لازم است که از آن استفاده شود. جنس این وسیله از الیاف با ترکیبات پلیمری است و به جهت استحکامی که دارد نقش مهمی در محافظت از کارگران ساختمانی ایفا می‌کند. نحوه استفاده از آن به این صورت است که از بالای ران تا روی کتف را می‌پوشاند و با استفاده از قلاب‌هایی که به آن وصل شده فرد به دیگر تجهیزات کار متصل خواهد کرد.

مزایا و معایب رعایت ایمنی برای کارگران

کارگران با توجه به این که به جهت شغلی که دارند به ناچار در محیط‌های مختلف باید کار کنند پس ایمنی آن‌ها نیز بسیار مهم است. البته رعایت مواردی که امنیت کارگر را تامین کند قطعا برای کارفرما بسیار مهم و الزامی خواهد بود؛ اما انجام کارهایی که منجر به تامین ایمنی کارگران شود مزایای مختلفی به دنبال دارد که عبارتند از:

• کاهش فشار کار

• کاهش حوادث، جراحات و صدمات

• افزایش آسایش و راحتی

• افزایش حفظ سلامتی

• افزایش روحیه

• افزایش بهداشت کار

عکس ایمنی کار در ارتفاع

اصول جوشکاری در ارتفاع

یکی از حساس‌ترین و در واقع خطرناک‌ترین کارهای که در ارتفاع برای کارگران وجود دارد جوشکاری است. معمولا بالای داربست، سقف، روی پل و… مکان‌هایی هستند که برای جوشکاری در آن هیچ گونه تکیه‌گاهی وجود ندارد؛ بنابراین حساسیت کار چند برابر خواهد بود‌. لذا برای جوشکاری در چنین مکان‌هایی که در ارتفاع قرار دارد باید اصول و نکات لازم رعایت شود. هنگام جوشکاری در ارتفاع باید تمام جوانب کار را بسنجید و تجهیزات و لوازم مورد نیاز و ایمنی را تهیه کنید. یکی از موارد مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که این کار حتما توسط افراد حرفه‌ای و آشنا با جوشکاری انجام شود. همان‌طور که گفتیم جوشکاری در ارتفاع کار بسیار دشوار و خطرناکی است که قبل از شروع به انجام آن اصول ایمنی آن را به درستی رعایت کنید. برخی از اصول جوشکاری که باید حتما مورد توجه قرار گیرد شامل موارد زیر است:

1. ابزار ایمنی مناسب کار: استفاده از ابزار و تجهیزاتی مثل دستکش جوشکاری، کفش عایق، ماسک و عینک مخصوص جزو موارد مهمی است که هنگام جوشکاری چه در ارتفاع چه روی زمن باید رعایت شود.

2. ایمن بودن داربست: اگر در ارتفاع جوشکاری می‌کنید لازم است داربستی که مورد استفاده قرار می‌گیرد ایمنی لازم را داشته باشد. علاوه بر داربست در چنین شرایطی که ارتفاع زیاد باشد بهتر است از طناب حمایت نیز استفاده شود.

با توجه به حوادثی که ممکن است برای کارگران ساختمانی در ارتفاع به وجود بیاید و سلامت و جان آن‌ها را به خطر بیندازد ایمن بودن محیط و فراهم کردن وسایل و تجهیزات ایمنی لازم توسط کارفرما اقداماتی است که احتمال وقوع سقوط از ارتفاع را برای کارگران ساختمانی تا حد قابل توجهی کاهش می‌ده

د..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *