راهنمای خرید گازسنج مناسب

آیا می‌خواهید بدانید گازسنج چیست؟ آیا علاقه‌مند هستید که اطلاعاتی در مورد انواع این محصول و کاربرد‌های آن به دست‌ آورید؟ با توجه به شرایط ویژه‌ای که گاز‌ها دارند و همچنین تمایل آن‌ها به احتراق، این دستگاه بسیار مورد توجه قرار گرفته و در موارد مختلفی قابل استفاده است. این دستگاه‌ها در حالت کلی وظیفه تشخیص انواع گاز ها برعهده داشته و غلظت آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند. البته این محصولات را در انواع مختلفی به تولید می‌رسانند و هر یک از آن‌ها برای تشخیص گاز‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع گازسنج

آیا شما هم علاقه‌مند هستید که با انواع گازسنج آشنا شوید؟ این دستگاه که جزء تجهیزات آتش نشانی محسوب می‌شود، در انواع و مدل‌های مختلف تولید می‌گردد. این دستگاه وجود گاز‌ها در فضا‌های مختلف را شناسایی می‌کند. استفاده از این دستگاه سبب می‌گردد تا به افراد حاضر در منطقه خطر هشدار داده و شرایطی را فراهم می‌سازد  تا افراد قبل از بروز انفجار از منطقه خارج شوند.

گازسنج

این دستگاه دارای سنسور‌هایی است که با کمک آن‌ها غلظت گاز‌های موجود در محیط اندازه‌گیری می‌شود. در حالت کلی این دستگاه‌ها را در انواع و نمونه‌های مختلفی تولید می‌کنند که این تقسیم‌بندی‌ها با توجه به نوع گازی که دستگاه تشخیص می‌دهد انجام می‌گیرد. این دستگاه را به سه گروه اصلی تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • گازسنج ثابت

این نمونه از گازسنج‌ به‌صورت ثابت نصب می‌شود. این دستگاه‌ ها به‌صورت شبانه‌روزی میزان گاز‌ها را اندازه‌گیری می‌کنند و در این مدل‌ها امکان نصب پمپ خارجی وجود دارد.

  • گازسنج قابل حمل

این مدل از گازسنج‌ها قابلیت حمل و جا‌به‌جا شدن را دارند و برای تشخیص یک یا چند نوع گاز به صورت هم‌زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از نمونه‌های این دستگاه‌ها از قابلیت نصب پمپ خارجی برخوردار هستند. عمر این دستگاه‌ها ۲ تا ۳ سال است و به‌صورت دوره‌ای برای کالیبراسیون به آزمایشگاه ارسال می‌گردند.

  • تیوپ گازسنجی

این نمونه از تیوپ‌ها جهت شناسایی گاز سمی در نمونه‌ای از هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته این دستگاه‌ها را بر اساس نوع سنسور به کار رفته در آن‌ها نیز به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • گازسنج الکتروشیمیایی

این محصول برای تشخیص و اندازه‌گیری گاز اکسیژن و گاز‌های سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه غلظت گاز مورد نظر را اندازه‌گیری کرده و الکترود خروجی جریان الکتریکی را به طور دقیق اندازه می‌گیرد.

  • گازسنج کاتالیزوری

این نمونه از گازسنج‌ها بیش‌تر برای تشخیص و اندازه‌گیری گاز‌های قابل احتراق مانند پروپان، متان و هیدروژن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • گازسنج مادون قرمز

غلظت اکثر گاز‌های قابل احتراق و گاز کربن دی اکسید را با این دستگاه تشخیص داده و اندازه‌گیری می‌کنند.

  • آشکارساز گاز یونیزاسیون

برای تشخیص بخار‌های آلی فرار و گاز‌های سمی از این محصول استفاده می‌کنند. این دستگاه مولکول‌ها را به یون‌های مثبت و منفی می‌شکند و از طریق اندازه‌گیری بار الکتریکی آن‌ها، میزان گاز را اندازه‌گیری می‌کند.

گازسنج

کاربرد هر نوع گازسنج

از دستگاه گازسنج در موارد مختلفی استفاده می‌کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند انسان را از خطرات احتمالی نجات دهند. این نوع حسگر‌ها در موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و به کار ‌می‌روند. مهم‌ترین کاربرد‌های این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • محیط

پایش گاز‌های موجود در اتمسفر به دلیل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صنعتی

  • ایمنی در کار

کنترل کیفیت هوای داخل ساختمان‌ها، نظارت بر گاز‌های سمی موجود در محیط کار

  • ایمنی خانگی

تشخیص گاز‌های سمی یا دود در اثر آتش‌سوزی و انفجار ها

  • ایمنی در خودرو

تست‌های تنفسی الکل، تشخیص بخار بنزین و کنترل تهویه خودرو

  • امنیت عمومی

کنترل کیفیت هوای داخل ساختمان، تشخیص گاز‌های قابل احتراق و گاز‌های قابل اشتعال، مواد منفجره، تشخیص مواد خطرناک برای ایمنی افراد

  • پزشکی و بالینی

نظارت بر دارو‌ها و بیهوشی، نظارت بر بیمار در نقطه مراقبت

  • کنترل کیفیت مواد غذایی

تشخیص مولکول‌های خاصی که با شروع پوسیدگی غذا تشکیل می‌شوند. رطوبت، گاز CO۲

  • ترافیک و پارکینگ

کنترل و مدیریت ترافیک شهری، نظارت بر کیفیت هوا در تونل‌ها یا پارکینگ‌های زیر زمینی

  • دفاعی/نظامی

شناسایی عوامل شیمیایی، بیولوژیکی و سموم جنگی، مواد منفجره و پیشران

  • هوافضا

پایش اکسیژن و گاز‌های سمی، پایش گاز‌های قابل اشتعال در جو، رطوبت

  • صنعت فولاد پتروسیمی/ تصفیه آب

نظارت و کنترل فرآیند، نظارت بر محل کار، نظارت بر جریان زباله، هشدار نشتی HCs، H۲S، CH۴، CO۲، O۳، H۲ و…

  • آب و برق/ خودرو/ نیروگاه

کنترل غلظت گاز‌های موجود در موتور و دیگ گاز، برای تضمین بالاترین راندمان ممکن فرآیند احتراق

  • کشاورزی

آزمایش خاک و آب، پون بازرسی گوشت و مرغ، نظارت بر زباله و فاضلاب‌ها، آمین‌ها، رطوبت

بهترین برند‌های تولید‌کننده گازسنج

شرکت‌های زیادی در سراسر دنیا به تولید گازسنج مشغول هستند؛ اما متأسفانه همه آن‌ها نمی‌توانند محصولات مرغوب و با کیفیتی را به تولید برسانند؛ از این رو افراد برای خرید این محصول به دنبال برند‌های برتر هستند که نمونه‌های با کیفیت و مرغوبی از این محصولات را تولید می‌کنند. از طرفی هر یک از برند‌های فعال در این زمینه انواع و مدل‌های مختلفی از گازسنج‌ها را تولید کرده و به بازار عرضه می‌دارند. بهترین برند‌ها آن‌هایی هستند که در ساخت محصولات خود از مواد اولیه با کیفیت و مرغوبی استفاده می‌کنند و همه استاندارد‌ها را نیز رعایت می‌نمایند. همچنین این شرکت‌ها باید مدرن‌ترین فناوری‌های روز دنیا را به کار برده و محصولاتی بسیار پیشرفته و جدید را تولید نمایند. برند‌های برتر برای محصولات خود کارت گارانتی در نظر می‌گیرند و خدمات پس از فروشی را به آن‌ها اختصاص می‌دهند.

از طرفی اکثر برند‌های خارجی فعال در این حوزه نسبت به شرکت‌های ایرانی موفق‌تر ظاهر شده و محصولات مناسب‌تری را تولید می‌کنند. البته این برند‌ها محصولات خود را با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسانند. برند‌هایی مانند دراگر، وینتکت، BW، MSA، دویی، هانیول و… از معروف‌ترین کمپانی‌های فعال در این زمینه هستند که محصولات مناسبی تولید کرده و به بازار عرضه کرده‌اند. محصولات تولید شده توسط این شرکت‌ها نظر افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند و بسیار پر طرفدار و پر فروش هستند. این محصولات اکثراً طول عمر بالایی داشته و به تعمیرات و نگهداری خاصی نیاز ندارند.

برخی از گازسنج های برند BW:

برخی از گازسنج های برند MSA:

انواع گازسنج

10 نکته مهم قبل خرید گازسنج

اگر قصد خرید گازسنج را دارید، لازم است فاکتور‌ها و معیار‌های خاصی را در نظر بگیرید. دقت داشته باشید که این محصولات را در انواع و نمونه‌های مختلفی تولید می‌کنند و برند‌های گوناگونی در حال تولید این محصولات هستند. همین امر سبب می‌گردد تا تنوع بالایی از این محصولات در بازار وجود داشته باشد. برای خرید این محصول در ابتدا باید نوع گازی که می‌خواهید شناسایی کرده و اندازه‌گیری کنید را تشخیص دهید.

توجه داشته باشید که هر یک از این دستگاه‌ها یک یا چند نمونه از گاز‌ها را تشخیص می‌دهند؛ از این رو شما باید با توجه به نوع گاز مورد نظر خود نمونه مناسبی از این محصولات را خریداری کنید. قبل از خرید حتماً دامنه اندازه‌گیری، دقت، زمان پاسخگویی و دمای کارکرد را مورد بررسی قرار دهید. نوع ردیاب به کار رفته در دستگاه را مورد بررسی قرار دهید و فناوری حسگر‌های مختلف را نیز مد نظر داشته باشید. در حالت کلی مهم‌ترین فاکتور‌هایی که باید برای خرید این محصولات به آن‌ها توجه نمایید، عبارتند از:

  • نوع گاز

نوع گاز یا گاز‌هایی که قصد اندازه‌گیری مقدار آن را دارید، مشخص کنید.

  •  حسگر

توجه داشته باشید که نوع گاز مورد نظر شما با حسگر دستگاه انتخابی سازگاری داشته باشد.

  • کاربرد

برای انتخاب ابزار مناسب، باید این مسئله را در نظر داشته باشید که برای چه کاربرد‌هایی از این وسیله استفاده می‌کنید. در حقیقت شما باید نوع کاربری که برای محصول در نظر گرفته‌اید را مشخص کنید.

  • برند

بهتر است نمونه‌هایی را انتخاب کنید که توسط برند‌های معروف ساخته شده‌اند. این محصولات معمولاً کیفیت بالاتری داشته و مرغوب‌تر می‌باشند. همچنین توجه داشته باشید که محصول انتخابی شما حتماً اصل و با کیفیت باشد و نمونه‌های بی‌کیفیت و تقلبی را برای خرید انتخاب نکنید.

  • قیمت

در زمان خرید حتماً قیمت‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و با توجه به بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید، نمونه مناسبی را انتخاب کرده و خریداری کنید.

انواع گازسنج

کلام آخر

گازسنج یکی از وسایل و تجهیزات بسیار مهم و کاربردی است. این دستگاه که یکی از بخش‌های مهم سیستم ایمنی محسوب می‌شود بسیار کاربردی بوده و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان خرید این محصولات باید به نوع گازی که قصد اندازه‌گیری آن را دارید، توجه نموده و با توجه به ویژگی‌های فنی دستگاه مانند نحوه کارکرد، دامنه اندازه‌گیری و دقت دستگاه نمونه مناسبی را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *